2013年12月31日 星期二

論希臘羅馬公民身份(中)

論希臘羅馬公民身份()



上篇講完希臘城邦嘅公民身份,呢篇開始輪到講羅馬嘅公民身份。羅馬人嘅公民身份同希臘人唔同,於是國家嘅發展方向亦唔同。


羅馬王政及共和:公民身份成爲擴張工具

羅馬建城之初,出現以下嘅故事:

羅慕路斯佔七山爲王,建立羅馬城。但係當時嘅羅馬人多數都係第二度嚟嘅逃犯、奴隸、貧民,幾乎個個都冇老婆,於是佢哋宴請附近嘅薩賓人,然後老笠咗幾百個女人。薩賓人當然唔肯罷休,出兵攻打羅馬,就喺雙方死傷眾多之際,薩賓女人帶埋仔女一齊衝出嚟,擋住雙方唔俾佢哋打仗。原來佢哋已經同羅馬人結婚生仔,唔想老公同自己外家打仗,希望佢哋講和。結果羅馬人同薩賓人講和,而且薩賓人全體搬入羅馬城居住,享有同羅馬人一樣嘅權利,羅慕路斯同薩賓人國王共同爲王。

呢個薩賓婦女嘅故事,反映出羅馬人同希臘人喺公民身份方面有唔同嘅概念。希臘人認爲,公民權係睇血緣,完全唔接納外國人同奴隸做公民;但係羅馬人最少願意定一個條件,嚟吸納其他地方嘅人做公民。而羅馬建城之後經歷七個國王,當中大部分時間都係進行“征服鄰近城市=>吸納戰敗城市人民做羅馬公民”嘅擴張工作,同時亦以開放嘅羅馬公民身份嚟吸引其他地方嘅人移民。

後來羅馬城驅逐國王建立共和,依然繼續進行征戰。因爲羅馬城已經好多人,加上周圍容易征服嘅城市都已經被吸收,所以佢哋冇再將戰敗城市嘅人全部吸納。但係,佢哋建立羅馬聯盟將鄰近嘅城市接收,令佢哋成爲永久性嘅同盟或者附庸,同時賦予選舉權同被選舉權以外同羅馬公民權同等嘅拉丁同盟權,佢哋如果肯搬入羅馬,更加可以移民成爲羅馬公民;同時,古代有戰爭就會有人被俘虜淪爲奴隸,但係羅馬人鼓勵奴隸儲錢贖身成爲解放奴隸,佢哋嘅仔女就可以獲得羅馬公民身份。

到後來羅馬聯盟嘅範圍擴大到整個意大利半島,羅馬聯盟嘅其他城市公民,希望能夠獲得羅馬公民權,但羅馬拒絕,於是佢哋決定出兵攻打羅馬,結果羅馬雖然打敗呢啲城市,但由於呢個係利用羅馬公民權嚟分化造反城市嘅結果,所以呢啲城市嘅公民終於得償所願,全部成爲羅馬公民。


開放公民身分,做就帝國但摧毀共和

開放公民身份嘅好處,同上篇講嘅完全封閉希臘公民身份相比,實在顯而易見。羅馬公民嘅人數,因爲積極吸納其他城市嘅公民而不斷增加,由幾千人增加至幾十萬人,因此兵力亦比任何希臘城邦都多。雅典喺西西里損失三萬人,就足以導致衰落,但係羅馬喺第二次布匿克戰爭俾漢尼拔大敗三次,其中坎尼會戰有近七萬人戰死,但係依然能夠不斷徵兵再戰,唔單只鄰近城市願意提供兵力,連奴隸都可以即刻解放組成軍團,卒之轉危爲安,將大敵迦太基打敗,成爲地中海霸主。

不過開放嘅公民身份亦做成危機,最終摧毀共和。喺我之前嘅文章(http://www.vjmedia.com.hk/articles/2013/10/11/51464)就提過,羅馬嘅投票制度係一種要經過公民討論再投票嘅直接民主制度,而直接民主制度有一個特點,就係人多就會癱瘓同腐化。因爲人多就好難透過商議同辯論,令所有與會者可以思考各方立場再投票---聽又聽唔到,講又冇機會講,甚至場都入唔到,呢啲討論會點參與呀?呢點各位如果有參加反國教集會,而又入唔到政總大門嘅,一定即刻明白。結果就係,賄選造票取代商議辯論,內戰又進一步取代公民大會主宰國政,最終摧毀羅馬共和。

而當羅馬共和名存實亡,即係屋大維獲封爲第一公民及奧古斯都兩大頭銜之日,羅馬已經變成本國範圍覆蓋整個意大利、行省遍布整個地中海及西歐,西方史上最偉大嘅帝國,咁亦導致羅馬公民身份出現變化。

沒有留言:

張貼留言