2013年12月31日 星期二

論希臘羅馬公民身份(下)

論希臘羅馬公民身份()



上篇講羅馬開放公民身份,積極吸納移民、戰敗國人民及解放奴隸加入公民行列,終於變成西方最偉大嘅帝國,接近擴張嘅極限。爲咗消除內戰,同時令帝國得以正常運作同發展,羅馬帝國嘅公民身份經過兩次重大嘅轉變。


奧古斯都:制度性吸納公民新血,促進帝國繁榮昌盛

帝政初期,意大利半島已經變成羅馬帝國嘅本國,所有原來其他城市嘅公民都變成羅馬公民。於是公民身份如果要繼續開放,就要轉爲向廣大嘅行省人民開放。但如果向全部行省人民開放,唔單止引起原來嘅公民不滿,而且亦會超出當時制度嘅容納能力,最後天下大亂。

深思熟慮之下,奧古斯都將吸納羅馬公民嘅方式制度化。其中一部分政策係由佢養父凱撒生前所制定,就係做醫生同教師可以成爲羅馬公民,不過唔可以世襲。此外,以前亦已經有贈予地方豪族公民權、或者俾有錢人買公民權嘅習慣。更大規模嘅吸納公民措施,同奧古斯都嘅軍事改革有關。

奧古斯都爲咗兵息戰,決定將五十萬大軍大幅削減至十七萬人。但係,呢十七萬人,通稱軍團兵,並唔係羅馬嘅全部兵力。奧古斯都改革兵制之後,每個軍團除咗軍團兵,仲有數目相當嘅輔助兵。軍團兵只限羅馬公民應募,而輔助兵就專爲行省人民而設,而且軍團兵嘅裝備較佳,薪餉較高,服役年期更短,退休金亦更多...即使係咁,輔助兵依然吸引大量行省人民應募,因爲輔助兵退役之後,可以獲得羅馬公民身份,而且可以世襲。

當時嘅羅馬公民比起行省人民,實在有唔少優待,因此能夠吸引行省人民應募輔助兵。例如司法,羅馬公民唔怕受行省總督或者官吏欺壓,因爲有個喺羅馬嘅法院做上訴庭,咁就唔怕俾地方法官屈打成招;想做中央或地方官,更加係非羅馬公民不可參選或投票;最現兜兜嘅着數就係稅制,除咗人人都要俾嘅消費税(税率1%),行省人民每年都要俾10%嘅行省税,而羅馬公民就唔駛俾行省税,只係要俾一筆過、税率5%嘅遺產税同解放奴隸税,而且前者只要係六等親以內繼承就免税,後者其實係奴隸嘅贖身費,主人通常只係暫時代繳......

於是,羅馬公民唔單止有地位,而且有現兜兜嘅着數,足以吸引大量行省民當兵、做教師及醫生;而吸納呢啲以職業貢獻帝國嘅行省民做羅馬公民,亦對帝國嘅防衛同發展有利。於是百多二百年後,羅馬帝國嘅精英階層,包括皇帝在內,就多咗好多以前係行省民、但努力咗幾代嚟貢獻帝國嘅家族。真係好有獅子山下精神...吖唔係,係羅馬精神先啱。事實上,而家唔少國家嘅投資移民同工作移民,喺精神上同羅馬帝國吸納公民嘅措施一樣,可以話,呢個係羅馬重要遺產之一。


卡拉卡拉:行省民自動變成羅馬公民,卒至帝國衰落

奧古斯都改革,奠定羅馬帝國發展強盛嘅基礎。兩百幾年後,一個唔多出名嘅羅馬皇帝卡拉卡拉,頒布咗一個“安東尼奧勒令”,結果摧毀咗呢個基礎。勒令嘅內容好簡單,就係將所有未曾取得羅馬公民身份嘅行省人民,升級做羅馬公民。

公平,真係好公平;大鑊,真係好大鑊。

公平,大家好易理解,因爲所有行省人民---直到呢個時代,依然佔帝國境內大多數---自此變成羅馬公民,享有同等嘅司法權利、政治權利、仲有低稅率。但係大鑊呢一點,如果你唔係羅馬皇帝或者執政官、總督、元老院議員等等嘅國家棟樑,又冇一千八百年後嘅馬後炮觀點,當時嘅人未必咁容易睇得出。

首先,我哋睇返上面,奧古斯都改革之初,點解唔將整個帝國嘅人都變成羅馬公民。就係怕當時原來嘅公民反感,與及要令制度可以容易處理,避免天下大亂。卡拉卡拉嘅勒令,正正就係導致奧古斯都最想避免嘅情況出現。

原有公民嘅反感並未大到排擠新香港人...吖應該係新羅馬公民,但係佢哋當中大多數都係親自或者有先祖嘅努力同貢獻,先至可以成爲公民;但而家嘅新公民,喺佢哋眼中,根本乜都冇做過就有公民身份。而新公民就認爲,好命好過好波,駛乜做輔助兵喺雪山、森林、沙漠同蠻族死過吖,而家皇帝開句聲就令大家都可以拎到着數,哈哈哈,咁搏咁勤力,把鬼咩。結果,就係爲國盡忠、貢獻社會嘅羅馬精神,變得蕩然無存。

失去奮發向上嘅精神,任何制度都好難有效運作,何況呢條勒令嘅後果,會直接沖擊當時嘅各種制度。例如司法制度,本來羅馬嘅“終審法院”只爲佔少數嘅羅馬公民而設,但而家人數一次多咗幾倍,案件數量亦成比例咁增加幾倍,但法官同律師冇辦法同時增加,咁你話,點算?結果就係,終審法院接近癱瘓,十五年後另一個皇帝被逼立法,將終審權交俾行省總督。以前最少有部分人可以上訴,而家個個都冇得上訴,真係好公平。

又例如財政。呢樣就真係小學生都識計,一生人交一次5%嘅遺產稅(仲要六等親以內免税)、解放奴隸税,同每年10%嘅行省民税比,邊樣嘅稅收多啲?咁你話,咁搞法帝國財政一下子少咗咁多收入,點算?嗰陣又未有債券,何況債券都要有足夠稅收擔保先有人敢買,唯有每次政府要錢嘅時候就加新税,加下加下稅率就高到不得了,同時税項多到記唔住。羅馬本來嘅簡單低税率稅制,就變成複雜高稅率稅制,而全體羅馬公民,不分新舊都要硬食,真係好公平。

更大鑊嘅係軍事。輔助兵之所以可以忍受低薪同更長嘅服役年期,完全因爲退休之後可以得到羅馬公民身份。而家忽然間人人都係羅馬公民,咁輔助兵自然會要求同軍團兵同工同酬,雖然會大大加重財赤,但係咁先公平㗎嘛。

不過,喺羅馬嘅軍隊入面,公平係會好大鑊。首先,輔助兵最大嘅吸引力在於退役後嘅公民身份,而家忽然冇咗呢重吸引力,就令行省嘅“新羅馬公民”再冇動力當兵,做成徵兵困難,即使後來同工同酬都冇辦法湊足新兵。其次,以前輔助兵表現得好,可以升格做軍團兵,甚至做百夫長同軍官,而家冇咗升做軍團兵呢部分,就令佢哋當中嘅大多數都唔再願意爭取表現,而原有嘅軍團兵亦因缺少競爭而變得怠惰。

呢個公平咗但又懶咗嘅軍隊環境,加上日漸加劇嘅財政赤字、時有時冇嘅軍餉,與及全體新舊公民突然失去奮發向上嘅動力,結果就係後世所謂嘅三世紀危機:蠻族屢次擊敗羅馬軍,喺帝國境內燒殺掠奪;將領擁兵自重,各據一方,內戰打個不停;行政癱瘓,法律廢弛,各級政府無法運作。最後羅馬帝國實在太亂,於是戴克里先爲咗重整帝國,決定將帝國嘅根本,由法治改爲高壓極權,羅馬帝國於是變質、最後瓦解。當然,喺帝國末年,幾乎人人都要交重税,俾蠻族搶過幾次家當,最後成個西羅馬帝國滅亡,齊齊做亡國奴,一樣係好公平。


國家的公民如何,國家的日子也必如何

由希臘羅馬文明嘅公民身份變遷可見,公民身份有幾開放、點樣開放,都會影響國家嘅發展。因此後世對於公民權利義務點樣界定,點樣吸納移民,都視爲重要嘅國策。太狹隘會妨礙發展,太開放會敗壞國政,人人冇權同人人都有好多權,同樣會危害國家生命。國家的公民如何,國家的日子也必如何。

沒有留言:

張貼留言